System

Systemuppbyggnad 48V

Figuren visar en schematisk vy över en typisk installation för framdrivning med eldrift, med från vänster:

  1. Två Tesla batterimoduler (12S), med kontaktpar, A(start) respektive B(kraft), fler batterimodulpar kan kopplas parallellt för att öka energilagringskapaciteten, ca 10 kWh extra kapacitet för varje par.
  2. Solpanel, om plats finns, är en kvalitetspanel för villabruk ett mycket prisvärt alternativ.
  3. Elektronisk Lastbrytare.
  4. Styrenhet (BMS, laddare, utgång 13.75V/15A, BLE, canbus, mm.)
  5. NMEA2000®-kompatibelt instrument, dock ej nödvändigt.
  6. Styrspak
  7.  Motorkontroll och elmotor
  8. 12-voltsbatteri, använd befintligt, eller inget.
  9.  Kompletterande nätdel för laddning med landström om det finns behov, max 50V/10A. (Separat högeffektsladdare kan  kopplas in parallellt, denna kan kontrolleras från styrenheten.)

Kommentarer 48V

  • Rb – Strömbegränsande resistor som alltid ska kopplas in före kraftkontakt B1 ansluts.
  • Har utelämnat huvudströmbrytare och extern säkring, inte helt nödvändigt eftersom batterikontakterna kan användas för att koppla isär, och
    batteripackarna innehåller säkringar. Dock är det inte fel att ha detta, men notera att det är mycket viktigt att välja kvalificerade komponenter, det är inte säkert att vanliga 12-voltsvarianter gör jobbet! Tillsammans med eventuell huvudströmbrytare måste i så fall också en parallell “pre-charge” resistor användas vid tillslag av brytaren.
  • Batt1/Batt2 – Kommunikationsportar till batterimoduler, anslut Batt1 till första modulen Batt2 till sista. Eventuella extra parallella moduler, kopplas  i “daisy-chain”. Sytemet mäter två temperaturer i varje batterimodul, individuell cellsspänning på millivoltsnivå, samt balanserar på cellnivå. 
    Används bara en batterimodul används Batt1 och bygel flyttas i styrenenheten. 
  • Notera att teslas uppbyggnad med många relativt små parallella (NCA, 18650) celler, kopplade i serie innebär extremt bra intern balans, och kräver väldigt lite balansering.
  • Motorbrytare – Elektroniskt, kortslutningsskyddat “motorlås”, överströmsskydd, samt strömshunt. Innehåller också hårdvaruredundans som stänger av utgången om batterispänningen blir alltför låg. 
  • 12V-batteri – Alltid bra av redundansskäl, t.ex. ett motorcykelbatteri. 12V-batteri ska användas om det finns förbrukare i 12-voltssystemet som tidvis kan dra mycket ström, t. ex. höga startströmmar eller tillfälligt genom kombination av flera förbrukare.
  • canint – canbus för lokal anslutning, kopplas typiskt till motorkontroller om denna har canbus, nuvarande mjukvaruversion  stödjer “VESC”. Då erhålls samtliga intressanta motordata digitalt (Batteriström, Motorström, temperatur och varvtal). Annars har styrenheten analoga ingångar för att mäta och beräkna dessa parametrar.
  • canext – Tillgänglig som M12, 5-pin Micro-C kontakt på gaveln av styrenheten och stödjer förnärvarande följande utgående PGN: 127488, 127489, denna mappning av data medger att äldre GPS-plottrar kan användas och även larma vid fel.   

Batteribank 24V

Vid installation som batteribank utan högeffektförbrukare, ingår med från vänster i figuren:

  1. En Tesla batterimodul (6S), flera moduler kan kopplas parallellt för att öka energilagringskapaciteten, ca 5 kWh kapacitet för varje.
  2. Solpanel.
  3. Styrenhet.
  4. Koppla till NMEA2000®-kompatibelt instrument, om integrerad information önskas.
  5. 12-voltsbatteri, rekommenderas av redundansskäl, se även kommentar i föregående stycke.
  6.  Vid behov, kompletterande nätdel för laddning med landström eller generator, max 50V/10A. 

Kommentarer 24V

  • En fördel med batteribank för 24V-system är att det finns ett stort utbud av t.ex. ankarspel och invertrar för denna spänning.
  • För maximal säkerhet, kräver system för 24V att styrbox, och eventuell höglastbrytare är konfigurerade för just 24V.

Produkter?